Vedmaskiner av överlägsen Svensk kvalitet Sverige
Fri frakt på reservdelar och tillbehör frakt
Personlig service personligservice
  1. Startsida
  2. Köpvillkor

Köpvillkor

1. Köpinformation

Vid beställning ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress som angetts vid beställningstillfället.
Om du upptäcker felaktigheter på din order är det viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att ändra din order. Eventuella ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.
Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

2. Priser och betalsätt

Varje vara anges med pris inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

VI SAMARBETAR MED KLARNA OCH ANVÄNDER OSS UTAV KLARNA CHECKOUT
På PWvedmaskiner.se vill vi att du ska kunna använda det betalningssätt som passar dig bäst. Genom Klarna Checkout erbjuder vi kostnadsfritt:

KORTBETALNING
Betala med VISA eller Mastercard via DIBS. Vid betalning anges kortnummer, betalkortets giltighetstid samt CVC/CVV-kod. SSL-certifikat används för att ta emot direktbetalningar.

DIREKTBETALNING VIA INTERNETBANK
Direktbetalning via din internetbank är tillgänglig via Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

KLARNA FAKTURA
Betala när du mottagit din leverans. Fakturan skickas via e-post. För att få handla på Klarna faktura krävs det att du är folkbokförd i Sverige. För fullständiga villkor för Klarna faktura, klicka här.

KLARNA KONTO
Delbetala din faktura, välj själv hur mycket du vill betala varje månad. För fullständiga villkor för Klarna Konto, klicka här.

DET KOSTAR INGENTING ATT ANVÄNDA KLARNA CHECKOUT
Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ enligt betalningsvillkoren, t.ex. en extra kostnad för pappersfaktura. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

Vid betalning med faktura gäller Klarnas tid gällande fakturavillkor; för närvarande 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

När du slutför ett köp genom Klarna Checkout träffar du som kund och Klarna ett avtal där Klarna bland annat garanterar att du inte ska behöva betala om du inte får dina varor. Samtidigt ersätter Klarnabutiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

3. Leveransinformation

Leveranstiden avgörs av det fraktsätt du väljer i kassan. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Paketet levereras till ditt närmsta ombud, alternativt din postlåda. Hemleverans vid köp av vedmaskin. Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar (förlängt under högsäsong).
Godkänd kreditkontroll krävs och utförs av Klarna. 

Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela upp din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi dra av 195 kr på din återbetalning, för ej utlösta paket med att varuvärde över 500 kr kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkomma kostnader. Om du har valt att betala med någon av våra kreditlösningar via Klarna kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

* För leveranser norr om postnummerområde 82 (Östersundsregionen), samt öar utan broförbindelse, förlängs leveranstiden med en arbetsdag.
Vi erbjuder följande fraktsätt:

-Leverans till ombud
-Brev / Varubrev
-Hemleverans Pall
-Avhämtning i vår fabrik i Mora

4. Transportskador och felexpediering

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3* dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

*Obs, detta skall ej förväxlas med den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Mer om detta kan ni läsa under 5. Garanti och reklamation.

Force Majeure
Per Wikstrand AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel, pandemi eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Per Wikstrand AB´s fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

5. Garanti och reklamation

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På våra Vedmaskiner lämnas hela 5 års garanti.
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av oss, utvald serviceverkstad undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se . I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Vid godkänt ärende inom reklamationen ersätter vi dig kostnader som uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad, eller reseersättning. Vi rekommenderar dig alltid att kontakta vår kundservice innan du returnerar en produkt till oss för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Vi håller alltid en dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss.
Kontaktuppgifter för Kundservice finner du här

OBS! Reklamationsrätten avser enbart köp som görs som privatperson och ej företagsköp.

6. Ångerrätt och öppet köp

Konsument
Som konsument har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar när du handlar på distans. Ångerfristen räknas från dagen efter att du eller någon som företräder dig har mottagit din vara. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Observera att det inte betraktas som ett nyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Du kan ångra hela eller delar av ditt köp genom att göra något av följande alternativ inom ångerfristen:
1. Lämna tillbaka varan/varorna i vår fabrik. Tänk på att medtaga beställningsbekräftelse/följesedel.
2. Sända varorna tillbaka till vår fabrik. I detta fall måste du först meddela att du önskar utnyttja din ångerrätt, därefter får du en fraktsedel för återsändande av varan/varorna. Du kan meddela din önskan att utnyttja ångerrättetengenom att använda Konsumentverkets ångerblankett och maila den till oss.
Varorna måste returneras inom 14 dagar efter att du har meddelat att du önskar ångra köpet. Kostnaden för returfrakten avdrages från beloppet som krediteras, dvs det är du som konsument som står för kostnaden av returfrakt.

Varor som du returnerar ska vara oanvända, kompletta och skickas tillbaka i oskadat skick. Tänk på att använda lämpligt emballage så att varan inte skadas under transporten. Om du hanterat en vara på ett sätt som gjort att den minskat i värde har vi rätt att göra avdrag för värdeminskningen vid återbetalningen.

Näringsidkare
Returer godkännes endast efter särskild överenskommelse. Godkänd returleverans krediteras med 25 % avdrag på varans pris. Returer under 250 SEK exklusive moms i fakturavärde godkännes ej.
Undantag till ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för specialanpassade varor. Ångerrätten gäller inte heller för varor som är beställningsvaror och som normalt inte lagerförs av oss.

Återbetalning/Kreditering
En återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalning kan enbart ske till samma kort som användes vid köptillfället och enbart till kort som är utfärdade i Sverige och till svenska bankkonton.
Om du valt faktura som betalsätt och redan hunnit betala in beloppet, vänligen kontakta Per Wikstrand AB för att påbörja en återbetalning.

7. Personuppgifter

Som kund ansvarar du för att de personuppgifter du lämnar i samband med användningen av våra webbplatser är korrekta och fullständigt ifyllda. Du ansvarar även för att ingen får tillgång till dina inloggningsuppgifter. Kontakta oss omgående om du misstänker att dina uppgifter missbrukats.
När du som kund genomför ett köp i någon av Per Wikstrand AB´s kanaler samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt för utskick av erbjudanden från Per Wikstrand AB. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden. Kontakta oss i så fall via e-post.
De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på Per Wikstrand AB i överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.

8. Kontakt och övrig information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice.
Vårt huvudkontor är beläget i Mora på följande adress:

Per Wikstrand AB
Dössjonsvägen 10
792 36 Mora

Org.Nr: 556151-5544